Online-retreat

en helg varje månad


Välkommen på ett yogaretreat hemma hos dig.


Vi ger dig vägledning genom hatha- och yinyoga, meditationer, andningsövningar, mindfulness och yoga nidra. Allt i tryggheten i ditt eget hem.


Skapa en lugn och trygg plats där du inte blir störd. Vi uppmuntrar dig att hålla tystnad under hela eller delar av helgen. Du behöver en yogamatta, en filt eller tunt täcke, dagbok och penna. En kudde eller stol att använda under meditationerna kan vara skönt.


Vi leder dig från grunden, du behöver inga förkunskaper över huvudtaget. För att bevara gruppkänslan under helgen så ber vi alla att vara med på minst 50 % av alla livesändningar.


Vi ses på Google meet, du behöver inte ladda ner någonting men du behöver ha ett google-konto. Vi hjälper dig gärna om du har någon teknisk fråga. Alla som är anmälda kommer att få en länk till vår virtuella yogasal när yogahelgen närmar sig.


Max 15 platser.

Investering: frivillig donation via swish, paypal eller direktinsättning.


Anmäl dig genom att fylla i formuläret här intill.


Frågor? Maila oss på yoga@pratyahara.se


Du kan också kontakta oss och läsa mer på våran sida på facebook, där kan du även se eventet för att få nyheter och information direkt.

ANMÄL DIG HÄR

 
 
29 - 31:a januari 2021
26 - 28:e februari 2021
26 - 28:e mars 2021
 
Jag godkänner
 
 

DROP-IN


Alla pass under lördagen plus söndag morgon är öppna för drop-in.

Maila till yoga@pratyahara.se för att anmäla dig, skriv i mailet vilket

eller vilka pass som du vill komma på.

SCHEMA

Fredag

kl. 18 - 20:30
Vi börjar med en välkomstcirkel, presenterar oss för varandra och sätter vår intention för helgen. Sedan följer en mjuk yogaklass där vi känner in kroppen och hur vi mår just nu.


Lördag

kl. 7:30-9:30

Vi börjar morgonen med andningsövningar för att lugnt väcka kroppen. Sedan följer ett hatha-yogapass och en meditation.


13:00-15:00

Samling för samtal i cirkel. Här får alla möjlighet att dela med sig av sina upplevelser här och nu. Samtalen följs av en chakradans ca kl. 14 för att knyta an till vår spirituella kropp och släppa på spänningar i vår fysiska kropp.


15:00-15:45

Hridayameditation.


18:00-20:00

Yinyoga, ett mjukt pass där vi känner in kroppen och låter den slappna av. Passet följs av yoganidra (yogisk sömn) direkt efter savasana.

Söndag

kl. 7:30-9:30

Vi testar och känner in bandha, pranayama (andningsövningar) och en yogaklass för att väcka kroppen och göra oss redo för dagen.


11:30-12:15

Visualiseringsövning, meditation eller frågestund. Anpassas i samarbete med gruppen.


13:30-15:00
Vi samlas i en cirkel för att känna in och prata om hur vi upplevt helgen eller vad vi än vill dela med oss av. Sedan blir det en gående meditation där vi tränar på att uppleva nuet i rörelse.


17:00-18:30
Nu blir det en mjuk asanaklass för att integrera helgen i våra kroppar.




Obs. Schemat är preliminärt och kan komma att ändras. Det är alltid schemat som skickas ut i samband med informationen till alla anmälda som gäller.

Vanliga frågor

Vad är Hathayoga?

Det är urformen av yoga, den yoga som praktiserats i Indien i flera tusen år. Traditionellt så håller vi poserna länge, minst två minuter, för att tillåta kroppen att verkligen komma in i posen och låter den ge oss alla de fysiska, mentala och subtila nyttorna som yoga erbjuder.
Våran hathayoga är anpassad för nybörjare såväl som erfarna yogis, och vi uppmuntrar eleverna att alltid lyssna till sin egen kropp först.

Vad är Hridaya-meditation?

Det är en teknik för att nå fram till våran hjärta genom att tränga igenom blockeringarna som vi byggt upp under livet. Det är en teknik för att nå ditt innersta jag och öppna upp för nya perspektiv på dig själv med frågan “vem är jag?” Tekniken är skapad av yogaläraren Sahajananda.

Vad är Yinyoga?

Även i yinyoga håller vi poserna länge, men här är det inte musklerna som är i fokus utan fascian, ligamenten och lederna. Sittande eller liggande tillåter vi musklerna att slappna av helt för att tillåta fascian att stimuleras. Vi arbetar med kompression och expansion för att öppna upp för mer rörlighet, återfukta ledkapslarna och lugna ner hjärnvågorna.

Vad är Chakradans?

Det är en delvis vägledd dans där vi låter kroppen röra sig som den vill. Vi börjar djupt, låter oss grunda ner i marken och röra oss tungt och jordnära för att sedan klättra upp ändå till rymden. Hur skulle din kropp vilja röra sig om du var ett med havets vågor? Eller om du befann dig i ett surrande universum där själva luften vibrerade av mikro-energi?
Det är en rolig dansform som utmanar oss följa kroppen.

Har du en fråga?

Skicka ett mail tillyoga@pratyahara.se